Isnin, 2 Mac 2009

Dimanakan ku Cari Ganti......


"kring!!!!!...kring!!!!!!!...kring!!!!!!!....."telefon bimbitku berbunyi.....aku pantas berlari ke arah telefonku dan menjawab panggilan itu.....ku lihat di skrin telefon itu nombornya tidak diketahui....aku bingung seketika......aku bermonolog sendirian......"siapkah ini?....aku bertanya pada minda.....mindaku tidak dapat menafsirnya...."assalamualaikum....boleh bercakap dengan ikram"....ye ikram disini......siapa 2?........aku bertanya kebingungan....".ini mak kepada Izwan.....ohh mak Izwan"...(Izwam merupakan sahabat baik aku semasa aku ditingkatan satu..)..".ye mak cik,kenape?ada yang boleh saya bantu?...kudengar suara mak Izwan begitu sayu seperti berada dalam kesedihan...".kenape mak cik"?...pantasku bertanya......Izwan telah meninggal dunia pagi tadi...."aku terkejut dan tergamam....rakan sekelasku sudah pergi meninggalkanku....aku seperti tidak percaya....."betul ke mak cik?.......belum sempat menjawab pertanyaanku talian telefon terus terputus....(.april 2002)

Disini penulis ingin berkongsi kesedihan yang mana sahabat baik penulis ketika mana berada di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Arau telah pergi terlebih dahulu....pada masa itu,aku berada dalam kelas 1 Abu Bakar..kami sama2 belajar dan menunutut ilmu....kami selalu bergurauan dan gelak ketawa....walaupun baru 4 bulan mengenali arwah,arwah adalah sahabat pertama yang aku jumpa semasa masuk ke SMK Agama Arau.....kami selalu pulang sekolah bersama sebab dia baru sahaja berpindah berhampiran dengan rumahku....dia meninggal disebabkan oleh demam kepialu....sebelum dia meninggal,dia tidak hadir ke sekolah hampir sebulan kerana dimasukkan ke wad....Pada masa itu aku rasa amat bersalah kerana langsung tidak pergi melawat arwah ketika mana dia sakit....pada masa itu aku salahkan diriku...aku berkata kepada diriku,aku ni kawan yang x guna.......

Walau apapun,aku sedar,ajal itu di tangan Allah SWT...Jika Allah mengatakan "kun fayakun"maka jadilah....kita tidak dapat melawan takdir Allah SWT...

kepada mana2 sahabat SMK Agama Arau batch 06,aku harap kalian dapat ingat kembali sahabat kita ini....sama2lah kita doakan beliau agar ia tenang dan gembira berada di barzakh....

Kesimpulannya,penulis harap kepada semua yang mempunyai sahabat baik,jadilah sahabat yang baik iaitu,ketika mana kita lalai,ia tegur dan ketika mana dia lalai kita tegur....bersamalah kita eratkan hubungan dengan sahabat kita dalam Aqidah yang satu....(Al Fatihah kita sedekah kepada sahabat penulis arwah saudara Izwan)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan