Sabtu, 9 April 2011

syukran Ya Ukhti.

alhamdulillah...seinfiniti kesyukuran saya panjatkan buat rabbul Jaleel,kerana menganugerahkan diri yang hina lagi Dhaif ini kekuatan untuk terus menulis dan berada dalam jalan dakwah ini.

ketika ini fasa minggu ulangkaji.Aku tidak dapat pulang kerana terpaksa menghabiskan kerja yang belum selesai.dibenak hatiku aku merasakan bahawa betapa rindunya hati ini buat bonda dan ayahanda di kampung.hanya Allah yang tahu.Aku terus berdoa dan berdoa untuk kesejahteraan buat bonda dan ayahanda ku yang tercinta dikampung.Juga tidak lupa buat abang yang tersayang iaitu abang di,tok dan jugak bibik di kampung.selamat bekerja bik!tersenyum diriku keseorangan dan kadang-kadang senyum bertukar wajah kepada sebaliknya kerana marah dan tension,rindu dan sebagainya.Ya Allah,ampunkanlah segala dosa-dosaku.

Ku tempuhi liku-liku atau hari-hari terakhir dalam semester ini dengan penuh debaran dan juga diiringi pelbagai dugaan serta cabaran cabaran.Ayat motivasi yang dapat memberikan aku semangat adalah bila mana aku ingat kembali Firman Allah SWT yang bermaksud:

" “Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan “kami telah beriman” sedangkan mereka belum diuji” Al-Ankabut:2

Apabila diriku diuji,aku pasti akan cuba mengahayati dengan ayat Allah diatas.pasti aku akan bangkit dari segala masalah dan terus kuat untuk bekerja dan berjuang.
Allahurabbi.hebat betul ujian Allah dan perencanaan Allah.

Nasihat Daripada seorang Ukhti

Aku tidak menyangka bahawa ada orang yang bersimpati dan berani menegur kesilapan dan kelemahan aku.malah dia mampu memberikan aku motivasi untuk terus berjuang di Jalan Allah.Allahurabbi,pada ketika itu,aku seperti mendapat suntikan baru untuk terus bekerja dan berada di Jalan Ini.

Begitu berat ujian yang Allah timpakan kepada sahabat,tetapi rasulullah mengtakan mereka masih belum diuji seberat mereka yang terdahulu. Kita hanya diuji dengan ujian yang sedikit tetapi mengeluhnya melebihi khabab al aradh. Ujian adalah perkara yang pasti.tetapi bagaimana kita sebagai hamba yang lemah ini hendak berhadapan dengan ujian-ujian dunia ini.maka ingatlah firman allah yang berbunyi.

“Dan mintalah pertolongan daripada tuhanmu dengan sabar dan solat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk” Al-Baqarah:45

Ayat ini merupakan ayat yang sungguh menusuk kalbu bari orang-orang yang mengharapkan keredhaan daripada tuhannya. Pastinya sahabat-sahabat rasulullah merupakan mereka yang tergolong daripda orang-orang yang khusyuk. Mereka adalah golongan yang paling banyak diuji tetapi paling tinggi iman mereka.

Berbalik kepada insan yang telah memberikan motivasi pada diriku.Syukran Ya Allah kerana masih ada insan yang peduli dengan diriku.Peduli dengan kelemahan diriku ini.dan dia juga pemberi semangat padaku.

Ucapanku padanya
" Syukran akak farah shahidah Mohamed kerana telah hadir dalam memberi motivasi buat diriku.teguran dan motivasi yang akak berikan akan saya jadikan pedoman untuk diri ini terus berjuang dan berada dalam jalan ini.Alhamdulillah,kini kita sama-sama berada dalam Jalan-Nya berjuang bersama.......



Khas buat kak farah shahidah binti Mohamed.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan