Selasa, 5 April 2011

Cintaku bermula diJalan itu

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua sahabat-sahabat,rakan-rakan,teman-teman,dan semua yang telah mengembara ke blog ini.

Alhamdulillah,kupetik rasa syukur tulus dari hati insan yang kerdil ini serta ingin mengajak semua untuk sama-sama kita bersyukur kehadrat Allah SWT kerana masih lagi dengan nikmat-Nya kita masih lagi dapat menjalankan tugas kita sebagai hamba Allah dan juga khalifah diatas muka bumi ini.

Selawat dan salam keatas junjungan besar nabi Muhammad SAW kerana dengan kehebatan pemikiran baginda sebagai seorang pemimpin yang berpandangan jauh,kita hari ini masih lagi menikmati nikmat Iman,Islam dan Ihsan.

Rasa terharu dan sangat bersyukur pada-Mu Ya Allah,aku masih lagi berada dalam jalan dakwah ini.Dan aku juga bersyukur kerana Allah memilih diriku yang kerdil ini untuk berada dalam jalan dakwah ini.Teringat aku bila mana aku berada di sekolah menengah dahulu.Dari tingkatan 1 sehingga tingkatan 5,aku tidak pernah mengenal jalan dakwah yang mulia ini.Pada ketika itu,aku masih lagi berada dizaman untuk seronok bersama kawan-kawan.Disekolah,iaitu SMK Agama Arau pada ketika itu,badan dakwah yang ada dikenali sebagai BADAR.BADAR pada ketika itu dilihat gah sebagai satu badan yang dibawahnya digerakkan oleh sebahagian besar abang-abang dan kakak-kakak yang tinggal di asrama.

MENERIMA TARBIYAH DI SMKAA

Masih teringat lagi sewaktu aku ditarbiyah di SMKAA.Aku masuk tingkatan 1 di SMKAA dengan hati yang gembira dan penuh syukur kerana memang menjadi impianku untuk sambung pengajian diperingkat menengah di SMKAA.Kakak aku juga banyak menjadi pendorong disamping keluarga yang ingin aku masuk ke SMKAA.Di tingkatan 1,aku tidak menerima tarbiyah khusus dari abang-abang yang pegang BADAR.Pada masa itu BADAR ini hanyalah digerakkan di asrama sahaja.Maklumlah aku pada ketika itu bukan budak asrama.Tapi aku mohon untuk tinggal diasrama pada Tingkatan 2 dan akhirnya dapat juga aku merasa tinggal di asrama.Teringin menerima tarbiyah dari abang-abang BADAR.akhirnya dapat rasa juga.
sepanjang aku di SMKAA,aku hanya tahu program BADAR ialah Kem Bisafa.Kem Bisafa bermaksud Kem Bina Sahsiah dan Amali Fardhu Ain.Fasi-fasi adalah semua dari alumni SMKAA sendiri.iaitu abang-abang yang telah belajar di IPTA.
Semua hebat-hebat belaka.gerun aku tengok abang-abang fasi pada ketika itu.
Berbalik pada tarbiyah SMKAA,aku memang seorang pelajar yang boleh dikatakan nakal juga disekolah dahulu.ponteng kelas,tidak siapkan kerja rumah dan sebagainya.tetapi merokok aku tidak pernah mencuba.aku memang anti-Rokok.sebab tidak suka bau rokok.
Bila diasrama,apa yang boleh aku rasakan adalah,ukhwah antara batch aku di asrama.
suka-duka diasrama.usrah pun tidak digerakkan walaupun aku dilantik sebagai naqib di SMKAA.hmm.apa nak jadi lah aku pada masa tuh.

TARGET NAK SAMBUNG KE MESIR= CITA-CITAKU

Aku memang sangat berharap dapat sambung belajar di Mesir dalam bidang agama.Sebab aku tengok abang-abang yang belajar Mesir ni ilmu diorang hebat-hebat belaka.Itulah yang menjadi pendorong untuk aku sambung bidang agama dan ingin ke Mesir.Dan bila tanya kakak,kalau nak sambung ke Mesir,kna ambik STAM atau Sijil Tinggi Agama Malaysia.Sejak dari tuh,aku sangat-sangat nak ambik STAM dan aku bertekad tidak akan mohon UPU atau Matrikulasi walaupun aku minat juga dalam bidang ekonomi dan akaun.

MENJEJAK KAKI KE "BUMI WAQAFAN"



"Hari ini,tiada senda dalam bicara.
Deru air mata merupakan segalanya,
sang hati bicara sendiri,
Bangunkan Ummah bina generasi"

Dibumi Yang bertuah ini,
Diriku mula mengenali,
Matlamat hidup sebagai abdi,
Kepada Allah,Allah Rabbi,

Diriku Kini sebebas unggas
terbang riang di angkasa raya
menyanyi merdu irama kalbu
Indahnya,indahnya oh indahnya


Masih terngiang-ngiang di telingaku lagu rintihan kalbu ketika mana aku berada dibumi waqafan iaitu Kolej islam Sultan Alam shah.Sebak bila mendengar lagu ini.Lagu inilah aku nyanyikan bersama sahabat-sahabat seperjuangan di KISAS."ya Allah,sesungguhnya aku rindukan suasana Biah solehah di KISAS.disitu aku ditarbiyah dan disitu aku membina kehidupanku yang sebelum ini penuh dengan debu-debu dosa pada Mu."hanya Allah yang tahu segala isi hatiku dan kerinduan ini.
Bila mana berada di KISAS,aku bertemu dengan sahabat-sahabat baru.Disana aku bertemu Ukhuwah,tarbiyah,biah solehah,teacher dan friends (5 uniques in KISAS) inilah yang membuatkan aku rindu KISAS.
Disinilah (KISAS) aku mula menjinakkan diri dalam bidang dakwah.aku mula diperkenalkan apa itu dakwah,tarbiyah dan siasah di KISAS.Aku sangat bersyukur kerana disitu aku banyak belajar erti hidup bersama islam.



CINTAKU BERPUTIK PADA JALAN DAKWAH INI

Alhamdulillah.aku telah berpijak pada Jalan dakwah ini.Moga Allah tatapkan diriku pada jalan Dakwah ini.Cintaku berputik telah berputik pada jalan dakwah ini.Ya Allah,pengalaman suka dan duka ketika berada dalam jalan dakwah ini amat manis bila dikenangkan kembali.Kini aku teruskan jalan dakwah ini kemedan yang lebih besar dan luas medan kampus.Ya Allah.Kuatkan diriku dalam menempuh dugaan dijalan ini.Lepas ni akan ku harungi medan masyarakat yang lebih luas...

*untuk post akan datang ana akan post lagu rintihan kalbu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan