Ahad, 4 April 2010

"miss concept"silap siapa?


Suatu ‘Miss Concept’ yang semakin menular di kalangan mahasiswa era kini makin merisaukan saya. Malahan, kesalahan dalam pemikiran ini juga banyak mempengaruhi kotak kognitif para dai’e pejuang agama Allah. Terkadang, hairan memikirkan sejauh mana keberkesanan tamrin dan latihan yang diterima oleh para pejuang ini sehingga sanggup ‘lari’ dari medan dakwah sebaik sahaja menjejakkan kaki ke bumi IPT@IPG.



Silap tamrin? Atau silap fikrah sang pejuang? Atau silap waqi’ dan mad’u yang terlalu membeban? Pemerhatian selaku insan kerdil di bumi IPT ini banyak memicit bahagian otak saya untuk berkerja keras bagi menyelesaikan persoalan-persoalan ini. Tambahan pula, teramat bimbang jikalau istilah ‘mandul’ mengisi corak aktiviti dakwah di IPT pada masa hadapan. Nah, andai ini terjadi, pasti kemaksiatan dan kemungkaran menanti untuk mengambil alih menjadi ‘tajuk’ utama. Lantas, jangan disalahkan takdir jika turunnya bala’ dan bencana menimpa kita.

“Aku ingin bebas!”

“Jemu dan membosankan! Aku juga punya hak untuk bebas seperti orang lain!”

“Sudahlah! Aku penat bersifat hipokrit!”

Antara luahan rasa golongan yang ‘menyingkirkan’ diri mereka dari arena perjuangan Islam. Dahulu, sewaktu era persekolahan, mereka pernah dinobatkan sebagai Ketua Pelajar, Ketua BADAR, Ketua Exco Kerohanian dan Moral, Ketua Pengawas, Ketua Biro Dakwah dan Sahsiah, Ketua Nuqaba’. Istilah ‘Amar Ma’ruf Nahi Mungkar menjadi rencana utama hidup mereka di sepanjang sesi persekolahan. Pendek kata, strategi da’wah Islamiyyah menjadi perkara kedua terpenting dalam pemikiran mereka selepas pelajaran. Tentu lebih hebat lagi jika mereka itu antara pemegang tampuk kepimpinan di sekolah-sekolah agama sekitar Malaysia.

Namun, wujud kekesalan dalam diri, apabila ‘future leader’ yang diharap dapat menjadi penyambung waris perjuangan Allah di IPT@IPG ini, ‘layu’ sebaik sahaja melangkah ke alam yang lebih kuat pancarobanya ini. Malah, apa yang menyedihkan mereka ini pula yang tertarik ke kancah keasyikan duniawi versi IPT@IPG. Pantang yang amat-amat terlarang ketika berada di era kegemilangan persekolahan dek kerana imej kepimpinan mereka, disilih ganti ketika ini. Apa tidaknya, dahulu, kalau ingin ber ‘couple’ sudah tentu ada kata-kata sinis yang menyinggah telinga, kerana dia seorang pemimpin! Kini, di IPT@IPG tiada siapa yang mengenalinya dan kalau adapun hanya segelintir. Imej yang ‘menghantuinya’ selama ini berjaya dibuang jauh-jauh. Kali ini, dia mahu merasa apa nikmatnya ‘couple’. Mungkin, ini yang dikatakan ‘anjakan paradigma’ barangkali? Alahai…mana perginya istilah ‘ikhtilat’ yang kau sering bicarakan selama ini ya akh??!!

Mungkin kita boleh bertoleransi jika alasan yang diberi untuk ‘bersara’ ialah tidak dapat menyesuaikan diri, belum ada kekuatan, tidak sampai seru dan lain-lain alasan stereotaip yang sering menjadi ‘perisai’ mengelak diri. Namun, amat menyakitkan hati jika alasan berbau ‘kebebasan’ diutarakan. Malah, dengan ‘kebebasan’ yang diidamkannya itu, komitmennya bersama dakwah Islam berkurangan, lebih menyedihkan tidak mahu terlibat langsung secara rasmi! Wahai saudaraku! Sedarkah anda, kami memerlukan khidmatmu lebih dari sekadar menjadi ‘follower’. Kami tagihkan khidmatmu, pengalamanmu dan hasil ‘tangan’mu itu.



إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِيمَ كُنتُمْ قَالُواْ كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِيهَا فَأُوْلَـئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءتْ مَصِيراً97





Maksudnya: Sesungguhnya orang-orang Yang diambil nyawanya oleh malaikat semasa mereka sedang menganiaya diri sendiri (kerana enggan berhijrah untuk membela Islam dan rela ditindas oleh kaum kafir musyrik), mereka ditanya oleh malaikat Dengan berkata: "Apakah Yang kamu telah lakukan mengenai ugama kamu?" mereka menjawab: "Kami dahulu adalah orang-orang Yang tertindas di bumi". malaikat bertanya lagi: "Tidakkah bumi Allah itu luas, Yang membolehkan kamu berhijrah Dengan bebas padanya?" maka orang-orang Yang sedemikian itu keadaannya, tempat akhir mereka ialah neraka jahanam, dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali. (An Nisa:97)

Ayat ini mengisahkan bagaimana orang Muslim yang tidak berhijrah lalu diseksa oleh orang Musyrikin Makkah sehingga meninggal dunia, dihumban oleh Malaikat ke neraka jahanam. Mengapa? Kerana, apabila ditanyakan apa yang telah kamu lakukan untuk agamamu? Mereka beralasan bahawa mereka dahulu sering ditindas sehingga tiada masa untuk berjasa kepada Islam. Lalu Malaikat menjawab, bukankah bumi ini luas sehingga membolehkan kamu berhijrah padanya?

Nah, ini dalilnya, sedangkan alasan berada dalam keadaan ditindas sekalipun dihumban Allah kedalam neraka, apatah lagi hanya beralasankan ‘kebebasan’ semata-mata? Wahai ‘pesara’ pejuang Allah, sedarlah ‘kebebasan’ yang anda cari itu bukanlah sebenar-benar kebebasan, kerana kebebasan yang sebenar itu hanya dinaungi oleh syari’at Allah.

Saya memetik anologi mudah dari Ustaz Pahrol Mohd. Juoi, apabila disediakan lampu trafik sebagai pengawal lalu lintas dalam mana-mana simpang empat, adakah merah itu menandakan kita selamanya tidak boleh bergerak langsung? Tidak! Sebaliknya, kita perlu menunggu ianya bertukar kepada hijau untuk melintas. Begitulah juga setiap apa yang Allah larang, bukannya tidak diberi langsung peluang melakukannya cuma perlu ditelusuri syariat supaya menjadi manusia yang sebenar-benar ‘manusia’.

3 ulasan:

  1. salam akhi, akhirnya jmpa gak blog ni.

    Alhamdulillah. Memang usaha dakwah dan tarbiyyah ni bukan sepatutnya stop di IPT malah perlu diteruskan walau selepas bekerja dan berkeluarga sekalipun. Tidak kiralah dari medium mana sekalipun, matlamat kepada Allah itu suatu yang pasti. Dan memang bukan mudah kerja ini, tapi kena la selalu ingat, apa erti perjuangan tanpa halangan. So, keep it up bro!

    BalasPadam
  2. terima kasih kepada sahabat ana saudara faiz nadzam....ana harap kita saling ingat mengingati disamping kita tidak lupa apa matlamat kita hidup di dunia ini....moga2 kita adalah dari golongan al muttaqin

    BalasPadam